Wat goed is komt langzaam, juist bij het langeafstandlopen

Bill Dellinger, atletiekcoach

woensdag 2 september 2009

Hoe gaat het met Folkert??


Beste mede-lopers,


Na de (dramatische) lange duurloop van 35 km op 23 augustus hebben jullie niets meer van mij gehoord. Dus de hoogste tijd om jullie te informeren over het hoe en wat ..

Zoals jullie misschien wel weten loop ik al lange tijd met een zgn. ‘jumpers knee”-blessure. Deze werd niet erger, ook niet beter. Steeds liep ik de pijn er na zo 12-15 km uit. Na afloop even ijs erop, een dag wat moeiijk lopen en zo was het wel te doen. Begin juli heb ik mijn knie ook nog eens verdraaid, maar dat leek aanvankelijk wel mee te vallen.

Op 23 augustus liep ik de pijn er echter niet meer uit. Het werd steeds erger, ik ging scheef (of beter gezegd: nog schever) lopen en had uiteindelijk overal pijn. Ik ben zo (voor mijn gevoel) doorgestrompeld tot km 32. daarna ging het echt niet meer en ben ik gaan wandelen tot aan de sporthal.

Thuis gekomen nam de pijn verder toe, ondanks ijs en van alles en nog wat.

Maandag naar de fysiotherapeut. Zijn boodschap: voorlopig niet lopen. Zijn diagnose: een flinke jumpers knee-ontsteking en een ontstoken/ geïrriteerde binnen-meniscus (ik wist niet dat ik die had overigens). Twee blessures die niets met elkaar te maken hebben, maar elkaar wel (negatief) versterken. Vervolgens ben ik om de dag behandeld. Zeer pijnlijk, maar het lijkt vooruit te gaan.

Zaterdag 29 augustus heb ik al weer wat gelopen en dinsdag weer even.

Ik mag het lopen opvoeren, maar ik mag geen langzame duurlopen meer doen (te belastend voor mijn knie), geen versnellingen ( te belastend) en ik moet me meer richten op het onderhouden van de huidige conditie dan op het gericht trainen.

Ik heb Berlijn nog niet helemaal opgegeven! Zaterdag wil een testloop doen voor mezelf. Gaat het redelijk goed, dan ga ik waarschijnlijk mee (tenzij ik daarna weer meer last krijg). Gaat het slecht dan is het helaas einde oefening.

Ik loop dus voor mezelf en hoop dat het gaat lukken.

Jullie nog veel plezier en succes met de laatste lange duurloop. Hopelijk tot 20 september bij de start van marathon in Berlijn!!

Aafke loopt zondag wel mee.

Loopgroeten van Folkert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten